5 redenen om te kiezen voor vermogensbeheer ipv een profielfonds

Voor het derde jaar op rij heeft beleggen aan populariteit gewonnen. Voor een belangrijk deel is de groei te danken aan de groei van online vermogensbeheer. Is vermogensbeheer inderdaad dé manier om vermogen op te bouwen? Ook voor een adviseur die zijn klant begeleidt naar vermogensopbouw? 5 redenen om voor een vermogensbeheerder te kiezen in plaats van een profielfonds.

 

1. Vermogensbeheerder draagt alle zorgplicht

Een belangrijk argument voor een adviseur om zijn klant te begeleiden naar vermogensbeheer is de overdracht van zorgplicht. Zodra je als adviseur tot de conclusie komt dat beleggen passend is, gaan er namelijk nogal wat alarmbelletjes klinken.

Zo is daar de morele zorgplicht. Als je voorstelt dat beleggen zinvol is voor je klant, moet je maar hopen dat het beleggen ook daadwerkelijk goed voor je klant uitpakt. Zodra beleggingsresultaten tegenvallen, zijn de rapen namelijk gaar. Je verliest het vertrouwen van je klant, wat effect heeft voor je hele adviesrelatie met hem.

En dan de wettelijke zorgplicht. Die is sinds begin dit jaar aangescherpt voor beleggingsadvies, hetgeen naar verwachting doorgetrokken zal worden naar de Nationaal Regime-vergunning. Dat betekent dat je als adviseur veel moet uitleggen aan je klant, moet inventariseren, documenteren, analyseren en beargumenteren. Je moet je kennis aantoonbaar op peil houden. Een flinke klus al met al, een aardige kostenpost bovendien.

Dat is allemaal niet aan de orde als je je klant verwijst naar een vermogensbeheerder zodra beleggen zinvol lijkt voor je klant. De vermogensbeheerder is verantwoordelijk voor de bepaling of beleggen daadwerkelijk passend is, én is verantwoordelijk voor de uiteindelijke beleggingen.

Je klant is geholpen, want wordt begeleid naar vermogensopbouw. En jij kan rustig je adviesrelatie met je klant verder vormgeven, met inbegrip van de periodieke ‘keuring’ van de resultaten van de vermogensbeheerder.

 

2. Vermogensbeheerder regelt alles van A tot Z

Vermogensbeheer is makkelijk voor je klant. Zéker als het gaat om online vermogensbeheer. Een paar vragen beantwoorden, wat handtekeningen, een geldbedrag storten, en beleggen maar. De vermogensbeheerder is ervoor verantwoordelijk dat vanaf nu tot feitelijk het ‘beleggingseinde’ alles wordt geregeld. De klant hoeft eigenlijk alleen maar eventuele veranderingen in zijn persoonlijke situatie mee te delen en periodiek de vragen te beantwoorden die leiden tot de vaststelling of actualisering van zijn beleggingsprofiel.

 

3. Begeleiding naar vermogensbeheer laat ruimte voor een vergoeding voor adviseur

Begeleiding naar vermogensopbouw begint niet bij beleggen. Vermogensadvies is breder dan dat. Vragen als ‘hoe wil je dat je leven er later uitziet’ en ‘kun je je levensstijl nu en straks financieel permitteren?’ en ‘hoeveel risico zou je wellicht moeten lopen om doelen te bereiken?’ zijn relevant voor heel veel consumenten.

Begeleiding bij al deze vragen helpt je klant beter inzicht te krijgen in zijn financiële doel(en). Moet hij meer sparen? Of besparen? Moet hij aflossen? Beleggen misschien? Of van alles een beetje? En als beleggen een optie is, welke vermogensbeheerder is dan een juiste keuze? Grip door je klant op zijn keuzes en op zijn financiële situatie is een vergoeding meer dan waard.

Bovendien staan de belangen van een vermogensbeheerder niet altijd gelijk aan die van een klant. Een vermogensbeheerder verdient aan het beheer van vermogen. Hoe meer vermogen, hoe meer beheervergoeding. Als het gaat om de keuze tussen sparen, aflossen of beleggen zou een vermogensbeheerder geneigd kunnen zijn om het beleggen te propageren. Het is goed als er een onafhankelijk adviseur op de achtergrond meekijkt bij dergelijke beslissingen.

 

4. Vermogensbeheer is transparant

Een vermogensbeheerder is verplicht om transparant te zijn over zijn beleggingsbeleid, zijn kosten en zijn genomen risico’s. Helaas geldt deze verplichting alleen als iemand al klant is, maar dan krijg je wel alle informatie. Je weet als klant dan ook redelijk goed waarin de beheerder voor je belegt. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat als de beheerder in beleggingsfondsen belegt, het vervolgens nog steeds onduidelijk is wat exact de beleggingen zijn.

Bij een profielfonds is het sowieso niet helemaal duidelijk. Via Advies-Check krijg je beperkt inzicht en via Morningstar al wat meer, maar een actueel overzicht van alle beleggingen is onmogelijk.

 

5. Vermogensbeheerder voelt zich betrokken bij zijn klanten

De zorgplicht van vermogensbeheerders brengt een zeker comfort met zich mee voor klanten. Een vermogensbeheerder heeft er direct belang bij dat de beleggingsresultaten goed zijn en dat de beleggingen ook passend zijn voor de klanten. Hij ‘zorgt’ voor zijn klanten. In goede tijden én in slechte tijden.

 

Lees ook: 5 redenen om te kiezen voor een profielfonds ipv vermogensbeheer