Robo-adviseur, rivaal of bondgenoot?

Als je de hype rond fintech mag geloven, is de financiële adviseur van vlees en bloed binnenkort volstrekt overbodig. Robo-adviseurs begeleiden mensen bij al hun belangrijke financiële beslissingen, tegen veel lagere kosten. Van dat vooruitzicht kun je als financieel adviseur flink zenuwachtig worden. Of wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend?

Robo-adviseurs zijn er in verschillende soorten en maten. Maar wat opvalt is dat de digitale advies-software van nu zich nog richt op slechts één aspect van de financiën van mensen. Zo zijn er adviesmodules voor hypotheken, verzekeringen, sparen en beleggen. Maar geen van die modules slaagt erin verder te kijken dan dat ene aspect.

Het is echter een kwestie van tijd eer adviesmodules op de markt komen die de totale financiële huishouding van de klant onder de loep kunnen nemen, gekoppeld aan een digitale psychologische intake om de risicobereidheid van een klant te toetsen. Slimme algoritmes gaan aan de slag en geven binnen milliseconden aan hoe de klant meer uit zijn geld kan halen.

Wat een droomscenario… Of toch niet? Want wat kun je dan nog toevoegen als financieel adviseur?

Nou, meer dan je denkt! Want elk mens is uniek en elk mens interpreteert de uitkomsten en de vragen van de module anders. Controle en duiding van de robo-adviezen is bij uitstek weggelegd voor de financieel adviseur. En alleen in een gesprek van mens tot mens.

De adviespraktijk verandert door de komst van geautomatiseerde adviesplatforms. De adviseur van de toekomst zal zelf gebruikmaken van dezelfde digitale modules als zijn klanten. Maar die klant zal het vertrouwen in de gegeven adviezen pas krijgen als hij ze begrijpt en als hij weet dat deze door een onafhankelijk expert zijn gecontroleerd.