Imago van beleggen vertroebeld door de beleggingsverzekering

Vroeger was het leven simpel. Om risico’s te verzekeren ging je naar een verzekeraar. Om vermogen op te bouwen, naar een bank. In de jaren negentig werden de zaken gemixt en kwamen er beleggingsverzekeringen op de markt. Mét ondoorzichtig verpakte kostenstructuren. Niet al te succesvol voor consumenten, vrij desastreus voor het vertrouwen in de sector. De beleggingsverzekering heeft ‘afgedaan’. Dat geldt niet alleen voor de beleggingsverzekering, maar ook voor beleggen in het algemeen. Is dat terecht?

 

De branchevervaging tussen beleggen en verzekeren bracht de beleggingsverzekeringen voort. Daarbij geholpen door het fiscale overheidsbeleid, de dalende spaarrente en de maatschappelijke ontwikkeling van individualisering en een terugtrekkende overheid. De verkoop ervan kreeg een boost door de ijverige inspanningen van intermediairs, niet in de laatste plaats door interessante financiële beloningen.

 

Woekerpolis-affaire

De groei van het aantal verzekeringen liep vanaf 2001 sterk terug, toen de beurskrach roet in het hosanna-verhaal gooide. De invloed van (hoge) kosten kwam haarfijn bloot te liggen. De woekerpolisaffaire was geboren.

 

Het hoofdpijndossier van veel financieel adviseurs leeft ook nu nog voort. De herstel- of beter gezegd verbeteradviezen zijn nog altijd in volle gang. Alle aandacht gaat uit naar het kostenniveau.

 

Niet ten onrechte. Maar de focus op kosten vertroebelt het zicht op de kansen van beleggen. En die kansen verdienen meer aandacht.

 

Juist nu. De noodzaak tot het opbouwen van vermogen is meer dan ooit aanwezig. De overheid trekt zich nog meer terug, pensioenregelingen worden nog meer versoberd en zekerheden rond inkomen en werk zijn steeds minder vanzelfsprekend. Sparen is ontsparen geworden. En met besparen kom je een eind, maar lang niet altijd ver genoeg.

 

Beleggen is gericht op groei

Beleggen biedt kansen. Daar moet niet angstig over worden gedaan. Beleggen is investeren in bedrijven en overheden die gericht zijn op groei en ontwikkeling. Dat is iets anders dan gokken en speculeren. En ook iets anders dan dagelijks de stand van de AEX volgen. Wie gespreid belegt heeft helemaal niets aan die AEX. Het leidt ook af om elke dag tijdens de nieuwsbulletins te horen hoeveel de AEX is gestegen of gezakt.

 

Wie anders dan financieel adviseurs kunnen klanten bij de hand nemen om ze mee te nemen in het eerlijke en onafhankelijke verhaal of beleggen iets voor ze is? Financieel adviseur, kom uit je comfort zone en besef dat beleggen meer is dan het hoofdpijndossier van de beleggingsverzekering.